BMW Klub Jelenia Góra Strona Główna BMW Klub Jelenia Góra
Jeleniogórskie forum posiadaczy samochodów marki BMW

WWWPortal FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  KalendarzKalendarz
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[Exx] wymiana oleju - informacje

Jakiego oleju używasz??
mineralnego 15W40
9%
 9%  [ 6 ]
półsyntetyka 10W40
54%
 54%  [ 33 ]
syntetyka 0WXX 5WXX
24%
 24%  [ 15 ]
CASTROL , VEEDOL 10W60 (motorsport)
6%
 6%  [ 4 ]
inny
4%
 4%  [ 3 ]
Głosowań: 61
Wszystkich Głosów: 61

Autor Wiadomość
Sołtys 
vel dzikigrzyb


Moje BMW: TDS :P
Imię: Krzychu
Pomógł: 12 razy
Wiek: 31
Posty: 598
Skąd: JG
Wysłany: 2009-12-12, 02:35   [Exx] wymiana oleju - informacje

Temat został przeniesiony na główny piedestał, więc go pozwoliłem sobie troszkę przeredagować… tak aby to miało ręce i nogi.



Spis treści:
1.Mity i fakty dotyczące samego oleju silnikowego.
2. Parametry olejowe i ich klasyfikacja
3. Czasy eksploatacji


1.Mity i fakty dotyczące samego oleju silnikowego.

MITY:

1. Oleje się nie mieszają...
BZDURA!! należy uważać tylko na parametry.. nie powinno się mieszać oleje o znacznie odbiegających parametrach fizycznych, takich jak lepkość i gęstość.

2. Jakość oleju jesteśmy w stanie określić po jego kolorze. - Jeśli olej robi się czarny wówczas nie jest dobrej jakości…
BZDURA!! każdy olej smarujący silnik spalinowy.. smaruje również pierścienie tłoka/cylindra, a więc miejsce, gdzie odbywa się spalanie. A jak spalanie to i sadza - w szczególności w dieslach.. a sadza jest czarna.. i brudzi olej... więc olej ciemnieje. przy mocno zabrudzonych silnikach- z dużym przebiegiem, olej po wlaniu od razu się robi czarny.

3. Gęste oleje silnikowe są lepsze dla silników „biorących olej”, bo mniej go „biorą”. OLEJE pracują w temperaturze ok 90-100 'C .. często są jedynym elementem chłodzącym Blok silnika.
OLEJ rozgrzany do takiej temperatury jest dużo rzadszy niż wlewany z bańki do silnika, WIĘC jak jest nieszczelność to i tak wycieknie. Prosto to można zweryfikować na oleju jadalnym na patelni :)

4. Dodając do oleju dodatki uszlachetniające przedłużamy żywotność oleju w silniku.
To tak jak, dodając do tłustego obiadu więcej przypraw przedłużamy sobie życie ;)

5. Syntetyki wypłukują uszczelki…
BZDURA!! one nie wypłukują uszczelek.. one myją silnik z nagaru, a jak mamy walniętą uszczelkę zatkaną nagarem... no to wiadomo.. umyje nagar i będzie ciekło... trzeba wymienić uszczelkę.. a nie lać gęsty olej.. to tak jak pudrowanie syfa na pupie podkładem do makijażu - a może nie będzie widać ??

6. Każdy syntetyk jest lepszy od mineralnego... a nie.. bo się klasa oleju liczy.. wg API i SAE. są mineralne oleje co mają SAE 5w30.. np. fordowski olej i syntetyki co mają 10w60 – np. Castrol RS… a tak na marginesie.. Castrol rozlewa oleje dla Forda ;)

7. Są mineralne oleje co mają API SL/CF i syntetyki o niższych parametrach np. SH/CD odp. klasa jakości spotykana dziś:
dla benzyny od SC do SM i dla diesla od CC do CF.

8. Jak mało jeżdżę to mogę rzadziej wymieniać.. Olej raz wlany do silnika.. nie mylić z odkręconym korkiem w bańce... zaczyna powolnie w miarę upływu czasu, pod wpływem temperatury tracić swoje własności smarne. nic na to nie poradzimy - jak zaczniemy gotować wodę w garze to w końcu wyparuje i gar się spali.

9. OLEJE do benzyny nie nadają się do diesla itd...
90% olei, nawet tych z napisem DIESEL CZY GAZ to oleje uniwersalne !!, a świadczy o tym parametr klasowy API oraz ACEA, a także normy producentów

Fakty :

1. Lepkość i gęstość oleju należy wybierać wg zaleceń do danego auta, no chyba ze mamy gdzieś nasze mechaniczne serducho, albo mamy je tak padnięte, że trzeba mu dolewać 1L/1000km.. wtedy zalecam olej najtańszy, i jak najszybszy remont silnika, albo jego SWAP

2. Jakość oleju zależy od przebiegu i czasu. Zależnie od rodzaju oleju powolnie traci właściwości z biegiem tych 2 wartości fizycznych.

3. Oleje dobre jakościowo zawierają uszlachetniacze i środki myjące, a to po to aby utrzymać w dobrej kondycji nie tylko silnik, ale przede wszystkim układ smarujący. To tak jak z cholesterolem w żyłach.. im więcej nagaru, tym słabsze ciśnienie, a nagar to sadza zgromadzona przez lata w procesie spalania.

4. Nawet gdy używamy najlepszego oleju czasie jego żywotności dodatki uszlachetniające tracą swoje właściwości, a zanieczyszczenie oleju obniża jego zdolność smarną.

5. Oleje syntetyczne to i tak oleje MINERALNE!!! są produkowane z tej samej ropy... ale ich % ilość domieszek syntetycznych powoduje że tak je nazwano, stąd też semi/pół syntetyki

6. Za dużo oleju w silniku powoduje przedmuchiwanie uszczelek, uszczelniaczy, co może zaowocować nawet uszkodzeniem katalizatora

7. Za mało... zatarcie

8. Oleje z napisem Diesel, mają więcej środków nazwijmy to "wchłaniających" sadzę, bo takowe silniki jej więcej produkują... ALE nadają się do benzyny tak samo.. bo w większości przypadków, mają także klasę dla benzyny, tak samo wysoką jak bez tego napisu.. (dla danej marki oleju) I ODWRITNIE.... benzynowe do diesli

9. OLEJE DO GAZU !!! wg mnie to lipa jakich mało... na zdrowy rozsądek, znając się na mechanice i fizyce…

Gaz się spala na sucho..

Tylko trzonki zaworów są smarowane olejem silnikowym.. czy on do GAZU DIESLA CZY BENZYNY ma za zadanie sparować zawór

To benzyna i ropa.. smarują gniazda zaworowe i .. skoro gaz jest suchy.. to i tak i tak się nam gniazda zaworowe w końcu posypią...

2. Parametry olejowe i ich klasyfikacja ..

1. Można wyróżnić następujące klasyfikacje:

Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych -klasyfikacja SAE

Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
klasyfikacja według ACEA- klasyfikacja europejska
klasyfikacja według API - klasyfikacja amerykańska
klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB), Volkswagen (VW), BMW

rozłóżmy np. na czynniki pierwsze klasę oleju jaką ja zalewam swoje autko np : SAE 10 W 60 API SL/CF

SAE

10W- gęstość oleju .... im niższa.. 0W, 5W, 10W , 15W, 20W tym niższa temperatura „krzepnięcia” – bo tu bardziej chodzi o lepkość dynamiczną, ale to nie ważne dla zwykłego użytkownika.. chodzi o to do jakiej ujemnej temperatury da się na oleju jeździć i bezproblemowo uruchamiać silnik.
60- to jego lepkość kinematyczna przy temperaturze 100'C. im wyższa.. 30, 40, 50 , 60, tym wyższa temperatura utrzymania smarności,
W MIEJSCU SMAROWANIA PIERŚCIENIA TŁOKA I CYLINDRA TEMPERATURA DOCHODZI DO 150'C
Literka W..
między dwoma liczbami.. SAE 15W40&.. olej wielosezonowy
sama po jednej liczbie.. SAE 20W .. olej zimowy.

tutaj dokładna statystyka co do SAE - temperatury w których można używać oleju



API:

SC do SM klasa oleju dla benzyny.. im wyższa tym lepiej

CC do CG klasa oleju dla diesla.. im wyższa tym lepiej

tutaj klasyfikacja dla API



jeszcze jest kalsyfikacja europejska ACEA

dla silników benzynowych A1, A2 i A3
dla ropniaczków B1,B2 i B3 i tu tak samo im więcej tym lepiej


3. Czasy eksploatacji:

niezależnie od oleju- 1 rok.

LUB (średnia wielu producentów)

mineralny - do 10000km
półsyntetyk do 15000km
syntetyk do 20000km

ja zalecam

mineralny ok 10000km
półsyntetyk ok 12000 km
syntetyk ok 15000km

w DIESLACH -20% -- pisałem wyżej o sadzy.

a tak w ogóle to najlepiej co 10000km to robić,

UWAGA!! To już moje widzi mi się...

Są silniki dla których są zalecane oleje LONG LIFE, .. ja w to nie wierzę... biorąc pod uwagę założenia producentów dla nowych aut ...
AUTO MA JEŻDZIĆ 5 LAT I TRZEBA JE UTYLIZOWAĆ to ok...
Ale jak mamy zamiar jeździć długo.. to nie żałujmy silnikom .. wlejmy normalnego syntetyka i zmieniajmy go co te 15000km- ... to tak jak z myciem rąk... wolimy jak są czyste.
i taka dygresja na ten temat na koniec... W moim aucie mam napisane na skrzyni
LIFE TIME OIL... LIFE TIME>>> póki skrzynia sie nie rozleci.. to ok.. średnia dla rozczłonkowania takiej skrzyni to ok 200,000- 250,000 km
i TU niespodzianka !!! oleje te robi dla BMW firma ESSO-MOBIL... i zaleca ich wymianę co 60.000KM... ciekawe nie ??
Serwisy w USA tak też robią w europie nie.. ja wymieniłem swój w skrzyni po 120.000 bo wcześniej też myślałem że jak napisali Lifetime... to czad można zapomnieć i wylałem ze skrzyni smołę a nie olej.. wierzcie lub nie.
LIFE TIME.. dobre sobie.. to tak jak by nam dano na całe nasze życie uzdatniacz do zamiany moczu w wodę.. i kazano nam to pić w kółko..

Tutaj fotki pokazujące gdzie szukać klasyfikacji. (przepraszam za jakoś.. tel. komórkowy)
CASTROL:


API

SAE


MOBIL: CIEKAWOSTKA
foto banki półsyntetyka dedykowanego do diesla..


ma klasę tylko dla diesla wg. API, Ale wg ACEA ma i dla diesla i dla benzyny :D
poniżej foto bańki, która nie ma dopisane DIESEL na naklejce

i !!! API mam już i dla benzyny i dla diesla, a w ACEA.. ta sama klasa co w oleju dedykowanym do diesla.

oto dowód na uniwersalność oleju.. i wprowadzanie w błąd klienta przez koncerny naftowe.



Pozdrawiam.

ps. jak coś to na pisać tutaj, a jak chcecie mieniać olej i gasić inspekcję to na PW pisać.. się umówimy u mnie w firmie[
_________________
....______________
.../....................V......\
../.................CO.OD...\
./.................................\
.____...___..___...____
((o)(.)\[___][___]/(.)(o))
====..D6..XXXXX..====
|______ALPINA______|
I__I______.______I__I
Ostatnio zmieniony przez MajkelK 2009-12-15, 15:06, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
inferno_m 
Obecnie nieobecny


Moje BMW: E39 530dA ;)
Pomógł: 1 raz
Wiek: 33
Posty: 313
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2009-12-12, 10:41   

Skąd te rewelacje dzikigrzyb ?
_________________
 
 
MajkelK 
Administrator
Rzecznik prasowy


Moje BMW: E36 zwykły sedan
Imię: Michał
Pomógł: 11 razy
Wiek: 29
Posty: 5540
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2009-12-12, 11:05   

dzikigrzyb, dobra robota :ok:
Wszystko napisane fachowo i w jednym miejscu :szacun:
Wielkie dzieki za pomoc ;)

Ja osobiscie zaleje sie valvoline 10w40 maxlife
_________________
Gość, oceń moją Beemke
 
 
Sołtys 
vel dzikigrzyb


Moje BMW: TDS :P
Imię: Krzychu
Pomógł: 12 razy
Wiek: 31
Posty: 598
Skąd: JG
Wysłany: 2009-12-12, 12:21   

inferno_m napisał/a:
Skąd te rewelacje dzikigrzyb ?


z praktyki, zajmiję się wymianą oleju w autach od kąd pamiętam że zacząłem pomagać ojcu w warsztacie, a pracujemy już razem conajmniej 10 lat.

[ Dodano: 2009-12-12, 12:46 ]
MajkelK napisał/a:
dzikigrzyb, dobra robota :ok:
Wszystko napisane fachowo i w jednym miejscu :szacun:
Wielkie dzieki za pomoc ;)

Ja osobiscie zaleje sie valvoline 10w40 maxlife


MajkelK do twojego autka..
z katalogu Valvline - dobey wybór.
SILNIK: Dura BLEND.. czyli i MAX LIFE 10W40 jest ok. pojemność max. michy ol. to 4,5L.


w skrzyni masz taki aam olej jak w AUTOMATACH pojemność 1.1 L
czyli np.
Castrol TQ dextron3, Mobil ATF 220 - jego też trzeba wymieniać.. ja polecam co 40.000KM

do mostu CASTROL SAF-XO 1,1l co 60.000 do 100.000 KM

a do ukł. chł. 7L

:zdrowie: dla mnie ;)
Ostatnio zmieniony przez Sołtys 2009-12-12, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
MajkelK 
Administrator
Rzecznik prasowy


Moje BMW: E36 zwykły sedan
Imię: Michał
Pomógł: 11 razy
Wiek: 29
Posty: 5540
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2009-12-12, 15:16   

dzikigrzyb, Twoja wiedza jest ogromna :szacun:
:zdrowie: bedzie :]
Tyle informacji w tym temacie ze az go podwiesze ;)
_________________
Gość, oceń moją Beemke
 
 
marcinBMW 
Czu-Czu


Moje BMW: HONDA Bali SUZUKI DR
Imię: Marcin
Posty: 584
Skąd: jelenia góra
Wysłany: 2009-12-12, 23:48   

dzikigrzyb napisał/a:
z praktyki, zajmiję się wymianą oleju w autach od kąd pamiętam że zacząłem pomagać ojcu w warsztacie, a pracujemy już razem conajmniej 10 lat.

Macie swój warsztat???
_________________
 
 
Sołtys 
vel dzikigrzyb


Moje BMW: TDS :P
Imię: Krzychu
Pomógł: 12 razy
Wiek: 31
Posty: 598
Skąd: JG
Wysłany: 2009-12-13, 00:00   

tak mam.. ale nie chcę aby zaraz ktoś powiedział że na forum wlazłem i od razu reklamuje się.. na PW napisałem Ci namiar..
_________________
....______________
.../....................V......\
../.................CO.OD...\
./.................................\
.____...___..___...____
((o)(.)\[___][___]/(.)(o))
====..D6..XXXXX..====
|______ALPINA______|
I__I______.______I__I
 
 
RAFAŁ///M3 


Moje BMW: Coupe 325i
Imię: Rafał
Pomógł: 3 razy
Wiek: 22
Posty: 1665
Skąd: DJ
Wysłany: 2009-12-13, 12:37   

twoja wiedza powala :ok:
_________________
 
 
slawo
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-03, 16:55   

castrol longlife 0W40 daje rady 30Tys. Wcześniej nie wymieniam robię ponad 40tys w roku. Wymiana co 10 tys z torbami by mnie puściła. (6,5 L) Średnie dolewki do 0,5 litra na 30 tys. km. Trochę więcej wiary w zalecenia producenta z Bawarii
 
 
rafi3531
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-16, 14:13   

no i super napisane fachowo i najważniejsze w jednym miejscu :ok:


Temat oczyszczony z OT /// Fiq
Ostatnio zmieniony przez Fiq 2010-03-17, 08:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
inferno_m 
Obecnie nieobecny


Moje BMW: E39 530dA ;)
Pomógł: 1 raz
Wiek: 33
Posty: 313
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2010-10-10, 11:54   

W temacie oleju.
Czy uważacie iż olej sprzedawany np. w Niemczech jest lepszej jakości niż ten produkowany na nasz rynek ? Ostatnio czytałem na temat chemii gospodarczej sprzedawanej przez tego samego producenta na rynek niemiecki i polski, różnice są znaczne. Co myślicie na temat oleju oraz np. części zamiennych.
_________________
 
 
Dziqsek 
Prezes Klubu


Moje BMW: E61 530xd E90 320d
Imię: Artur
Pomógł: 21 razy
Wiek: 30
Posty: 3694
Skąd: Jelenia Góra/Szklarska
Wysłany: 2010-10-10, 18:12   

Ja zawsze u Goebelsow kupuje olej i jak do tej pory nie narzekam :)
_________________
Mialem juz : E30,E36,E46,E90,E91,E91LCI, E60,E61 LCI , E61 LCI, E63 m6

OFICJALNY PARTNER BMW AG
Diagnostyka,kodowanie, aktualizacja, doposażanie, chiptuning.
Aktualne softy i aktualizacje przez serwer BMW Online

Tel. 790-465-462 gg: 6357677
 
 
Sołtys 
vel dzikigrzyb


Moje BMW: TDS :P
Imię: Krzychu
Pomógł: 12 razy
Wiek: 31
Posty: 598
Skąd: JG
Wysłany: 2010-10-11, 19:10   

nie to żebym sobie skrzyła podcinał pisząc tu, ale.. olej produkowany na polski rynek jest pakowany w polsce. Jakość jest pdobna, więc to zależy tylko od uczciwości dystrybutora co w jak
e baniaki naleje.
_________________
....______________
.../....................V......\
../.................CO.OD...\
./.................................\
.____...___..___...____
((o)(.)\[___][___]/(.)(o))
====..D6..XXXXX..====
|______ALPINA______|
I__I______.______I__I
 
 
toymachine 
chyba tak..

Moje BMW: e36
Imię: Artur
Wiek: 26
Posty: 22
Skąd: Woltomierz / dolny sląsk
Wysłany: 2010-10-30, 14:49   

Świetnie ogarnięty temat, jak dla mnie bomba :)
 
 
konrados 
e36 323 Touring


Moje BMW: E36 318 TDS - bylo
Imię: Konrad
Wiek: 30
Posty: 271
Skąd: DJA BLK w NL
Wysłany: 2011-01-07, 21:27   

Dla mnie super info co, do ktorych nie bylem pewien. Teraz juz jestem ;)
Mi zalali Castrol 10W40 Magnetic, przebieg obecnie 258 tys. Zrobilem juz ok. 10 tys. km i dolalem jakies 300 ml.
 
 
Michl15eu 


Moje BMW: e36 316
Imię: Michał
Wiek: 22
Posty: 343
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2012-04-02, 17:11   

ja dziś zalałem elf półsyntetyk 10w40 do swojej 316
_________________

PimpoWóż: NO KLIKNIJ TUTAJ
 
 
Nicpoń 

Moje BMW: E34 518i
Imię: Piotrek
Wiek: 32
Posty: 37
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 2012-04-20, 22:44   

U mnie poprzedni rzeźnik wlał jakiś najtańszy 15W-40 bo delikatnie podciekał uszczelniacz wału... Uszczelniacz wymieniony, zalany mobil 10W-40 i zaworki od razu ucichły, nawet po odpaleniu ich nie słychać,no i silnik suchutki --------> M40, 340tysi najeżdżone :hyhy:
 
 
Dziqsek 
Prezes Klubu


Moje BMW: E61 530xd E90 320d
Imię: Artur
Pomógł: 21 razy
Wiek: 30
Posty: 3694
Skąd: Jelenia Góra/Szklarska
Wysłany: 2012-04-20, 23:25   

Ja już mam prawie skompletowany olej motula 5w40 do swojego czekam jeszcze na dwie bańki bo poprzedniemu sprzedawcy zabrakło już .

Swoją drogą dopiero teraz zobaczyłem to :
slawo napisał/a:
castrol longlife 0W40 daje rady 30Tys. Wcześniej nie wymieniam robię ponad 40tys w roku. Wymiana co 10 tys z torbami by mnie puściła. (6,5 L) Średnie dolewki do 0,5 litra na 30 tys. km. Trochę więcej wiary w zalecenia producenta z Bawarii


:bag: :bag: :bag: :bag: :bag:

30tys w dieslu na jednym oleju....

6,5 litra oleju średniej klasy ( Castrol, Mobil, Shell itp) to okolo 200zł +50 za filtry i wymiane. Na starym silniku... Ja mam nowy dostodowany do oleju longlife a i tak max co 20tys wymieniam, mimo ze komputer pokazuje ze jeszcze 10-12tys spokojnie niby moge zrobic. 500zł w roku na paliwo mi nie szkoda, tym bardziej że ew koszty naprawy moje lub następnego właściciela mogąbyć porażające.
No ale większość myśli... a w dupie mam zaoszczedze sobie , zacznie sie sypac to sprzedam i niech się martwi ktoś inny. Potem idzie fama o marce, i użytkownikach.
Ja robię przeglądy co 15-20 tys tylko po to zeby pozniej z czystym sumieniem sprzedać auto i nie musieć kombinować i się tłumaczyć po sprzedaży ryzykując późniejsze spałowanie przez kolejnego właściciela za sprzedanie szrotu :dry:
_________________
Mialem juz : E30,E36,E46,E90,E91,E91LCI, E60,E61 LCI , E61 LCI, E63 m6

OFICJALNY PARTNER BMW AG
Diagnostyka,kodowanie, aktualizacja, doposażanie, chiptuning.
Aktualne softy i aktualizacje przez serwer BMW Online

Tel. 790-465-462 gg: 6357677
 
 
Witoo 
gg 1023644


Moje BMW: AMB quattro
Imię: Witek
Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Posty: 1860
Skąd: DKA
Wysłany: 2012-04-21, 00:35   

Ja u siebie w TDS-ie wymienialem co 10tyś i do dziś jeździ bez większych problemów :jupi:
Mimo że katalogowo podobno co 7,5tyś powinno się wymieniać :bag:
_________________
Nie trzeba być większym, żeby wygrać - wygrywali mali,
Nie trzeba siać strachu, by cię szanowali,
Głupi zrobią wszystko, żeby wszyscy się ich bali,
To nie szacunek - to paraliż.

Quattro like it!

 
 
ALF 


Moje BMW: E34 520i; E39 540iA
Imię: Jacek
Wiek: 51
Posty: 22
Skąd: Mysłakowice
Wysłany: 2012-04-23, 16:15   

Sołtys napisał/a:
nie to żebym sobie skrzyła podcinał pisząc tu, ale.. olej produkowany na polski rynek jest pakowany w polsce. Jakość jest pdobna, więc to zależy tylko od uczciwości dystrybutora co w jak
e baniaki naleje.


Chyba nie każdy. Valvoline nie jest konfekcjonowany w Polsce.
_________________
Pozdrawiam
Jacek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Partnerzy
Fotograf MRC www.aso-bmw.pl MRC chiptuning auto max Swap&Play Car Design
Partner techniczny: